Logopedie Bucuresti, terapie logopedica, defectologie si logopedie prin cabinetul Alexia

Cabinet logopedic Alexia > SIMPTOMATOLOGIE

Simptomatologia dislaliei:

Incapacitatea de a pronunta corect  anumite sunete sau grupuri de sunete ,inlocuirea sau omiterea lor poarta numele de dislalie. 

1.Dislalia centrala:intarziere in aparitia si dezvoltarea vorbirii, intarziere in dezvoltarea motorie, statica capului si a corpului,controlul sfincterian si achizitia mersului

2.Tulburari de pronuntie:maturizarea structurilor motorii,auditive, care sunt implicate in maturizarea fono-articulatorie, se desfasoara cu mare intarziere. In dislalia centrala vocalele sunt rar afectate, mai rar sunt afectate sunetele: m,b,p,v,d,n, mai frecvent sunt alterate sunetele: g,c, iar cel mai frecvent sunt alterate siflantele:s,z,t, si r.

Dislalia de sunete poate fi:

-omisiune de sunete-moghilalie,

-inlocuirea de sunete-paralalie,

-alterarea afecteaza o singura grupa de articulare-monomorfa.

Dislalia de silabe in care sunetele sunt pronuntate corect insa sunt inlocuite sau omise in cadrul silabei.

Dislalia de cuvinte: pronuntia cuvintelor este afectata chiar daca silabele si sunetele sunt pronuntate corect izolat

Idiolalie: vorbirea este neinteligibila.

3.Tulburari de motricitate generala:

-disabilitati motorii,

-intarziere in achizitia deprinderilor motorii,

4.Deficit de maturizare :

-deficit de concentrare si atentie,

-intelect laminar,

-intarziere in dezvoltarea intelectului,

-lentoare.

5.Tulburari de auz fonematic; insuficienta discriminare a sunetelor, slaba capacitate de memorare a structurilor verbale.

6.Tulburari ale afectivitatii si comportamentului

-sindrom de inhibitie(timiditate, mutism electiv),

-sindrom anxios obsesiv(anxietate, ticuri),

-sindrom de excitatie(crize coleroase, eretism comportamental).

Simptomatologia tulburaroilor structurilor lexico-grafice ale limbajului.

Un copil se poate considera dislexic,desi are toate conditiile externe,acela care nu deprinde citirea.Dificultati de insusire a citirii de refera atat la corectitudine cat si la modul curent,expresiv pe care trebuie sa-l realizeze cititul.Dislexia se refera la tulburarile ce intervin in actul grafic.

1.La nivelul fonem-grafemului :

-invatarea vocalelor(tulburari in lexia si grafia vocalelor,scris ilizibil),

-invatarea consoanelor(tulburari in lexia si grafia consoanelor,in discriminarea consoanelor),

-despartirea cuvintelor in silabe,

-lexia si grafia numerelor,

-diferentierea fonemelor si grafemelor(confuzii intre consoanele surde p-b, t-d,c-g si deferentierea vizuala a grafemelor m-n,b-d,d-p),

-succesiunea fonemelor si grafemelor(inversarea la nivelul fonemelor si grafemelor a silabelor ex la-al, ra-ar).

2.La nivelul cuvantului: omisiuni de silabe, omisiunea ultimelor foneme,omisiunea de cuvinte,omisiunea de prepozitii,nu intelege sensul, lexia si grafia diftongilor a triftongilor, lexia si grafia cuvintelor cu doi de « i ».

3.La nivelul propozitional: lexia si grafia expresive si receptive, forme specifice(ritm lent, scris-citit incet, lent).

Simptomatologia balbaielii

1.Modificari psihice :

-stare de incordare si neliniste permanenta,in legatura cu activitatile de vorbire,

-sunt negativisti,

-simt nevoia sa fie ocrotiti,

-oboseala intelectuala mare,

-emotivitate crescuta,

-tulburari de concentrare si atentie,

-izolare sociala,

-balbaiala influenteaza in primul rand cititul,dar si in scris pot aparea confuzii,

-in citire balbaitul repeta silabe sau cuvinte.

2.Modificari de vorbire :

-spasmele aparatului fono-articulator care sunt determinate de sunete greu de pronuntat,de cuvinte noi care necesita un efort nervos,

-aritmia, manifestata prin clonii, blocaje in vorbire,

-monotonia vorbirii, absenta accentelor melodice,

-inversiuni  in cadrul frazei,

-embolafrazie ocolirea modalitatilor directe de exprimare,

3.Miscari si actiuni asociate :

-ticuri,sincinezii, ritualuri cu rol de linistire.

Simptomatologia autismului

Tulburari comportamentale si actionale 

Apar comportamente care se manifesta prin :autodistrugere, automutilare, autostimulare(care poate fi :kinestezica-leganat inante inapoi, auditiva-plescait din limba, emiterea unui singur sunet, tactila-lovirea cu mana, vizuala-invartirea unui obiect in fata ochilor, actiuni stereotipe-invartirea in cerc, mersul pe varfuri,

isi modifica starile afective.

Comportamentele sunt mai accentuate in copilarie ,intre 3 si 5 ani se poate observa comportamentul tipic autist

Nu acorda simbol jucariei,jocul sau seamana cu cel al unui sugar.

Memoria este uneori accentuata putand sa-si aminteasca expresii verbale,melodii,locuri.

Personalitatea este afectata in totalitate.

Deficiente perceptive si relationale.

Exista autisti plangareti,agitati dar si altii lipsiti de interes care refuza contactul, unii care sunt interesati de atingerea obiectelor altii care au repulsie fata de unele obiecte.

Dificultati de limbaj si comunicare.

Se manifesta prin lipsa de interes fata de comunicare :nu raspunde la propriu nume, absenta limbajului sau acesta poate fii defectuos.

Discontinuitate in dezvoltare si invatare.

Unii autisti nu pot invata sa numere insa pot invata inmultirea.Autistul manifesta interes crescut pentru anumite informatii,iar pe de alta parte alte informatii nici nu-l intereseaza.

Simptomatologia tulburarilor de limbaj cu substrat neurologic.Alalia

Alalia este tulburarea cea mai profunda de elaborare,de oganizare si dezvoltare a limbajului intalnita la copiii care nu au vorbit niciodata.

Alalia poate fi :cu dominanta motorie,cu dominanta senzoriala si senzo-motorie.

Alalia cu dominanta motorie prezinta urmatoarea simptomatologie :vorbirea spontana este absenta sau foarte redusa.Vorbirea repetata este imposibila,insa alalicul motor poate pronunta sunete sau silabe izolate ,dar nu poate forma propozitii.Intelegerea limbajului este aparent normala,insa notiunile abstracte si sensul unor fraze mai lungi nu sunt intelese.Vorbirea se realizeaza cu dificultate datorita tulburarilor motorii articulatorii.Pronuntia poate fi :

-hipertona atunci cand articularea  se realizeaza cu atacuri bruste,sunetele i,s,z,t nu pot fi pronuntate ;

-hipotona atunci cand pronuntarea poate fi ca a modelului,nu se pronunta cuvantul in intregime.

Copilul alalic motor nu stie sa vorbeasca,sistemul sau fonetic este haotic.Acelasi sunet poate fi pronuntat in unele cuvinte cu toate ca in alte cuvinte nu poate fi pronuntat chiar daca are aceeasi pozitie in cuvant.

Dispraxia buco-linguo-faciala la copii alalici exista independent de actul fonator.Masticatia este greoaie,miscarile de inchidere si deschidere a gurii , de suflare intr-un balon,se scoatere a limbii sunt dificile uneori imposibile.

Nesiguranta,neindemanarea ,dezordinea gesturilor caracterizeaza dispraxia alalicilor.Nu pot realiza miscari aparent simple:sa se stearga cu prosopul,sa se spele pe maini,sa prinda mingea,sa se imbrace singuri.

Alalia cu dominanta senzoriala prezinta urmatoarea simptomatologie :vorbirea spontana este absenta sau redusa la 2-3 cuvinte.Uneori folosesc o vorbire neinteligibila,in care sunetele par sa fie prezentate dar sunt emise in asociatii fara semnificatie asemanatoare cu jargonofazie.Vorbirea repetata este aproape imposibila,vocea alalicului senzorial este sonora,intonatia,ritmul,accentul se insusesc cu usurinta.

Deficitul auditiv,prezent la toti alalicii senzoriali,nu explica imposibilitatea insusirii limbajului.Copilul alalic senzorial prezinta oscilatii in folosirea auzului el reactioneaza selectiv la stimuli de aceeasi intensitate in functie de cunoasterea semnificatiei stimulului.

Pe parcursul terapiei se constata dificultati de concentrare a atentiei de fixare atat a schemei articulatorii cat si a semnificatiei cuvintelor.

Simptomatologia tulburarilor procesului de organizare si dezvoltare a limbajului.Retardul de limbaj.Intarzierea in aparitia si dezvoltarea limbajului.

Retardul de limbaj este un blocaj al ritmului evolutiei,care se abate de la normal.Exista o intarziere in evolutia motricitatii generale,ca si stagnarea in evolutie din punct de vedere fono-articulator dupa perioada lalatiunii.Variabilitatea manifestarilor dupa o examinarea a vorbirii poate fii caracterizata :

Fonetice :Prezenta vocalelor,consoanele dificile sunt omise sau inlocuite.Grupurile consonantice sunt inlocuite cu o consoana mai usor de pronuntat.Diftongii sunt redusi la o vocala.Silabele sunt evitate in special la sfarsitul cuvantului.

Semantice :cuvintele apar dupa 2 ani,vocabularul cuprinde maxim 30 cuvinte.

Copiii nu pot forma propozitii,folosesc propozitii in care lipsesc pronumele si alte forme gramaticale.

Daca stimularea vorbirii este accentuala recuperarea limbajului se face intr-un ritm rapid.

Limbajul nedezvoltat pana la inceperea scolii poate avea repercursiuni negative asupra copilului :

-sunetele nu pot fi diferentiate in cadrul cuvintelor,

-sunetele din punct de vedere fonetic si grafic nu pot fi surprinse,

-semnificatia cuvintele nu este  cunoscuta,

-cuvintele cu un grad mai mare de abstractizare nu sunt folosite,

-capacitatea redusa de formulare a propozitilor,

-singularul si pluralul nu sunt folosite corect,

-verbele si substantivele sunt folosite in mod excesiv,

-aparitia unor cuvinte parazitare,a repetarilor.

Toate tulburarile de limbaj dupa ce au fost evaluate,  trebuie rezolvate prin terapie corespunzatoare.