Logopedie Bucuresti, terapie logopedica, defectologie si logopedie prin cabinetul Alexia

Cabinet logopedic Alexia > Articole utile > Jocul in copilarie.

Jocul in copilarie.

Jocul este o parte esentiala a vietii fiecarui copil si este vital pentru a se bucura de copilarie, avand un rol important si in dezvoltarea sociala, emotionala, intelectuala si fizica.

Atunci cand copiii sunt pusi sa faca o lista a celor mai importante lucruri din viata lor, in partea de sus a listei vom gasi in cele mai multe cazuri pus jocul si prietenii lor.

Z.P.Dianes ne prezinta trei categorii de jocuri- ca forma de invatare, dupa cum urmeaza:

1) Forma de joc- invatare explorator- manipulativ:LOGOPEDIE BUCURESTI

  • explorarea prin manipularea de obiecte determina relatia obiectuala, incepand de la formele incipiente, pana la cele consacrate de cunoastere;
  • organizarea stimulilor inregistreaza urmatoarele faze:
  • Receptia- recunoasterea dimensiunilor stimulatorii ale obiectelor;
  • Diferentierea obiectelor dupa unele insusiri;
  • Identificarea dupa criteriul de identitate a obiectelor si a actiunilor de manipulare a acestora.

2) Jocul reprezentativ este structurat in trei etape:

  • Apare imediat ce obiectele de joc ale copiilor- tin locul a ceea ce nu sunt; determinand o realitate concreta;
  • Se formeaza la copil un spatiu mintal- ce poate contine si imagini reprezentate dupa tipul de organizational;
  • Se impune existent unui mecanism de comutare la realitatea mintala, avand drept rezultat: invatarea.
  • La deficientul mintal, in mecanismul invatarii, se impune necesitatea unui sistem de antrenament specific pentru formarea si dezvoltarea simbolurilor.

3) Forma de joc invatarea cu reguli: este structurata in doua categorii de reguli

  • Primele forme ale categoriei “reguli”- sunt constituite de legile:
  • asemanare;
  • deosebire;
  • asimilare;
  • succesiune;
  • asezare in spatiu.
  • copiii cu organizarea mintala normala, care se joaca cu obiectele “descopera” aceste legitati interne ce corespund unor notiuni integratoare.
  • A doua categorie de reguli- implica modul de utilizare, de structurare a realitatii, care constituie integrarea valorii conferita social actiunilor comportamentale.

Avand in vedere cele trei forme de joc-invatare, pe care le-am prezentat, se cuvine sa concluzionam urmatoarele:

  • In viziunea contemporana, jocul-invatare este distinct de jocul didactic(termen utilizat in literatura pedagogica); acesta din urma limitand actiunea ludica la:
    • consolidarea,
    • precizare,
    • verificarea cunostintelor predate;

Exista o serie de organizatii speciale ,ce pun accent pe faptul ca jocul este o actiune de organizare a cunoasterii.

Pe planul dezvoltarii personalitatii deficientului mintal, jocul poseda atat o functie predictiva si propulsatoare, cat si una de joc-terapie; acest lucru implica urmatoarele aspect:

  • jocul devine atat invatare,cat si terapie recuperatorie;
  • jocul este o forma de psihoterapie, ce se realizeaza prin metode si procedee educationale, in scopul recuperarii deficientului mintal in limita posibilitatilor;
  • schemele exercitate in joc se bazeaza pe structurile si functiile personalitatii, in functie de gradul de organizare al acesteia, dupa cum urmeaza:
  • Organizarea eului actional- jocul functional;
  • Organizarea categoriilor logice si structurile personalitatii;
  • Actiunea ludica si organizarea mintala;
  • Actiunea ludica si organizarea structurilor rationale ale personalitatii;

Organizarea personalitatii deficientului mintal, implica stabilirea unor indicatori, ce se considera drept factori de organizare a comportamentului ludic.

Chateau(1975) preciza ca:” prin intermediul jocului copilul dobandeste mai intai acea autonomie , acea personalitate si chiar acele scheme practice pe care le va manifesta in activitatea lui de adult”.

Pe “schemele”exercitate in joc se bazeaza atat structurile, cat si functiile personalitatii.

Programare online Cabinet logopedic Alexia

Lasa un comentariu