Logopedie Bucuresti, terapie logopedica, defectologie si logopedie prin cabinetul Alexia

Discalculia

Discalculia este o tulburare de invatare in care, indiferent de intelectul persoanei, performanta acesteia prezinta intarzieri repetate in oricare domeniu al matematicii. Majoritatea persoanelor povestesc despre experientele neplacute referitoare la insusirea matematicii sau au auzit cazuri in randul cunostintelor. 10-15% dintre elevi au nevoie de ajutor la matematica, la cativa dintre ei fiind eficienta corepetitia iar la 2-3% dintre acestia ramane in continuare ,o anumita instabilitate. Daca executiile  copilului sunt sub nivelul intelectului si efortul depus nu corespunde cu rezultatele obtinute, putem vorbi despre dificultati de invatare.

Copilul discalculic intampina obstacole  in invatare care necesita ajutor permanent.

Cauzele discalculiei:

Predispozitia genetica a creierului  poate fi un factor cauzator al dificultatii de invatare, sau   leziunile  creierului in copilaria timpurie poate fi un alt factor al aparitiei discalculiei. Problemele discalculiei pot aparea de la anomalii minore ale creierului sau de la disfunctiile scoartei cerebrale, dar  poate aparea si fara disfunctii ale creierului.

Uneori chiar si cu simptomatologie neurologica de o intensiate redusa, discalculia poate sa nu apara.Calculul aritmetic nu are nu centru  bine stabilit in intelectul copilului. Functiile care participa in procesul calculului sunt: auzul, vazul, vorbirea etc.) Invatarea matematica are la baza functionarea periodica si integrata a diferitelor procese ale intelectului. Pentru centrii vorbirii si centrii functiilor sonzorio-motrice este responsabila emisfera stanga, iar emisfera dreapta se ocupa cu functia de organizare si integrare vizualo-spatiala. Discalculia depinde mai mult de aptitudinile vizualo-spatiale,decat de cele verbale.

Un factor care reprezinta un impediment un invatarea matematicii poate fi si dereglarea emisferei drepte a creierului.

Exista o potrivire intre dificultatiile de calcul si lateralitatea instabila,incerta sau incrucisata. Daca piciorul dominant este in partea opusa mainii dominante sau lateralitatea piciorului este incerta, in majoritatea cazurilor, copilul va intampina probleme la matematica deoarece  partile cerebrale respnsabile pentru calcul se afla in apropierea centrului tactil-motric al piciorului drept. Daca piciorul drept nu este implicat in actiune ,partile cerebrale responsabile pentru calcul se dezvolta cu intarziere si se pot forma mai greu notiunile de numar si de cantitate. Discalculia nu este o deficienta a unei functii a creierului sau a unei capacitati, ci este o deficienta a interactiunii sistemelor functionale cerebrale.

Simptomele discalculiei:

  1. Neconcentrarea temporara de calcul pe fondul oboseli patologice.
  2. Asocieri generalizate: 16:4=20;
  3. Rigiditatea in enumerare:1,3,5,6,7;
  4. Desincronizarea: 356 365;
  5. Pseudoamnezia grafomotrica: enumerarea unui sir de numere invatate poate fi afectata de oboseala.
  6. Pseudoamnezia verbala: incapacitatea de redare a exercitiilor de matematica sau uitarea, omitrea numarului acestora in starea de oboseala.

Cauzele acestora:

-problema observarii vizualo-spatiale;

-oboseala ;

-incapacitatea coordonarii miscarii ochiului si a actiunii manuale;

-deficienta de atentie.(Pentru imbunatatirea atentiei este importanta intercalarea actiunilor cu jocuri, cu obiecte, menite sa stimuleze interesul).

Tipuri de discalculie:

 

1. Discalcula grafica:

-confundari de numere: 4,5; vizual (6-9,x – + ),omiteri, adaugiri;

-greseli de marime, forma, distanta, inclinare a scrierii cifrelor;

-substituirea :in loc de 502 se scrie 5002 -52;

-scrierea inverse a numerelor 64-46;

2.Discalculia privind cantitatea: -nesiguranta in ceea ce priveste numerele si estimarea cantitatiilor. Pentru aceste persoane este nevoie de experienta practica, sa estimeze cat mai des cantitatiile iar cunostintele noi trebuie legate de cele anterior dobandite.

3.Discalculia privind limbajul matematic:-nefixarea notiunilor matematice poate duce la neintelegerea matematicii.

4. Discalculia privind citirea simbolurilor matematice:

  • citirea inversa: 26-62, 423-234;
  • x4=16.De cate ori 4 este egal cu 16?
  • Simptom regresiv in stare de oboseala cronica :in loc de 1,3,5 citeste 1,3,4,5;
  • 2<5 2 e mai mic decat 5 sau 5 e mai mare decat 2?
  • Repetarea cifrelor, omiterea;
  • Desincronizarea .

5.Discalculia  legata de memorie:

  • Tabla inmultirii si a impartirii;
  • Memoria numerelor.

6.Discalculia legata de gandire: deficienta a capacitatii de analiza si comparare,dificultatea generalizarii.

 

Diagnosticarea discalculiei :

Pentru un prognostic corect este nevoie de urmatoarele tipuri de examinari:

  1. Controlul medical: cu scopul de depistarii eventualelor simptome neurologice.
  2. Examenarea psihologica: unde se va evalua nivelul de inteligenta a copilului si starea diferitelor procese perceptive.
  3. Examenul pedagogic(logopedic): care precede cu o anamneza speciala , in urma discutiei cu mama copilului unde se va raspunde la urmatoarele intrebari:

-Bolile mamei in timpul sarcinii, nasterea;

-Probleme comportamentale ale  copilului de la gradinita?;

-A copiat sau a scris individual cifre?

-A numarat la varsta prescolara?

-In familie exista cazuri de dificultati de invatare?

-Copilul a folosit notiuni de matematica? A stiut intelesul lor?

-Cand s-au instalat aceste dificultati?

A doua parte a exeminarii se refera la nivelul de cunostere al copilulu in domeniul matematicii, al problemelor existente.

Programare online Cabinet logopedic Alexia

Lasa un comentariu